Rada Rodziców


RADA RODZICÓW PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ

IM. B. STRZAŁKI W LUBOMI

w roku szkolnym 2024/2025

 

 

      Przewodnicząca   Iweta Parma
     - Zastępca   Edyta Ruszczyk
     - Sekretarz  Sonia Fojcik-Hałacz
     - Skarbnik  Bronisława Lazar

REGULAMIN RADY RODZICÓW

                                       w Szkole Podstawowej im. B. Strzałki w Lubomi

 

 

  1. POSTANOWIENIA OGÓLNE



§ 1.

Regulamin niniejszy określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców.

 

§ 2.

  1. Terenem działania Rady Rodziców jest budynek szkoły.
  2. Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miej­scach, w których przebywają uczniowie w trakcie realizacji przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.

 

  1. CELE RADY RODZICÓW

§ 3.

Rada Rodziców, zwana dalej Radą jest społecznym organem władzy w szkole reprezentującym ogół rodziców i opiekunów prawnych uczniów uczęszczających do szkoły, której celem jest:

 

  1. Organizowanie i rozwijanie współpracy rodziców z dyrekcją szkoły, radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim, władzami oświatowymi, samorządowymi i innymi organami w celu doskonalenia statutowej działalności szkoły.
  2. Organizowanie różnych form aktywności rodziców wspomagających proces nauczania, wychowania i opieki w szkole i środowisku.
  3. Prezentowanie wobec dyrektora szkoły, nauczycieli, uczniów i władz oświatowych - opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach szkoły.
  4. Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo - wychowawczych rodziny i szkoły w życiu dziecka.

 

  1. ZADANIA I KOMPETENCJE RADY RODZICÓW

 

§ 4.

Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.

§ 5.

  1. Rada Rodziców opiniuje przedstawiony przez Radę Pedagogiczną szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników.
  2. Rada Rodziców może wystąpić do Rady Pedagogicznej o dokonanie zmian w szkolnym zestawie programów nauczania lub szkolnym zestawie podręczników, jednak zmiana w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego.

§ 6.

  1. Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala Program Wychowawczo - Profilaktyczny szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowane przez nauczycieli.
  2. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie Programu Wychowawczo - Profilaktycznego, program ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.

§ 7.

  1. Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
  2. Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły.

§ 8.

  1. Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny pracy.
  2. Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
  3. Brak opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania awansowego.

 

§ 9.

Rada Rodziców na wniosek dyrektora szkoły opiniuje podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia lub inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.

§ 10.

Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

 

§ 11.

 

Rada Rodziców opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania

§ 12.

 

Rada Rodziców opiniuje ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

§ 13.

 

Rada Rodziców ma prawo delegowania przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora.

§ 14.

Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły.

 

  1. TRYB PRZEPROWADZANIA WYBORÓW

    § 15.

Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:

 

  1. Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
  2. Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe składające się z trzech rodziców uczniów danego oddziału.
  3. W wyborach do rad oddziałowych, jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.
  4. Wybory do rady oddziałowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym przeprowadza wychowawca oddziału.
  5. Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
  6. Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
  7. W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się kolejną turę głosowania.

 

§ 16.

Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:

 

  1. Wybory przedstawiciela danego oddziału do Rady Rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.

 

 

           2 . Wybory przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.

W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.

3.Kandydat na przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.

4.Za wybranego przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.

5.W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.

5.Wybrany przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą częścią zebrania.

 

  1. STRUKTURA RADY RODZICÓW
     

§ 17.

  1. W skład Rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
  2. Pracami Rady Rodziców kieruje Prezydium, w którego skład wchodzi:
  1. przewodniczący,
  2. zastępcy przewodniczącego,
  3. skarbnik,
  4. sekretarz,
  5. członkowie – przedstawiciele wszystkich oddziałów.
  1. Kadencja Prezydium trwa rok.
  2. W razie ustania członkostwa w Prezydium przed upływem kadencji, na najbliższym zebraniu przeprowadzane są wybory uzupełniające, na okres do końca kadencji.
  3. Rada może odwołać Prezydium w całości lub dokonać wyboru nowych jego członków w trybie wyborów uzupełniających.

 

  1. ZASADY DZIAŁANIA RADY RODZICÓW

 

§ 18.

  1. Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje przewodniczący pełniący tę funkcję w roku poprzednim w terminie do dnia 30 września danego roku szkolnego.
  2. Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera przewodniczący pełniący tę funkcję w roku ubiegłym do czasu wybrania  nowego przewodniczącego Rady Rodziców.
  3. Kolejne zebrania Rady zwołuje nowo wybrany Przewodniczący Rady Rodziców lub upoważniony przez niego członek Rady, z własnej inicjatywy oraz na wniosek 1/3 rad klas lub dyrektora szkoły.
  4. Zebrania Rady przygotowuje i prowadzi Przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego członek Rady Rodziców.
  5. O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się pisemnie  członków Rady oraz dyrektora na 7 dni przed planowanym terminem zebrania, a w przypadku zebrania nadzwyczajnego na 3 dni przed terminem.
  6. W zebraniach Rady, z głosem doradczym, może brać udział Dyrektor szkoły, na zaproszenie Rady Rodziców.
  7. Przewodniczący Rady Rodziców może, za zgodą lub na wniosek członków Rady, zapraszać inne osoby do udziału w zebraniach.

 

§ 19.

  1. Zebranie Rady może podejmować uchwały we wszystkich sprawach w zakresie jej właściwości.
  2. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów osób uczestniczących w zebraniu.
  3. Uchwała o rozwiązaniu Rady Rodziców podejmowana jest bezwzględną większością głosów.
  4. Uchwały Rady Rodziców są podejmowane w głosowaniu jawnym.
  5. Uchwały Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.

 

§ 20.

  1. Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.
  2. Protokół zebrania Rady powinien zawierać:

 

  1. numer, datę i miejsce zebrania,
  2. listę osób obecnych podczas zebrania,
  3. zatwierdzony porządek obrad,
  4. stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
  5. przebieg obrad,
  6. streszczenie wystąpień oraz wnioski,
  7. treść podjętych uchwał lub uchwały w formie załączników,
  8. podpisy przewodniczącego i protokolanta.

 

 

  1. ZASADY GROMADZENIA I WYDATKOWANIA FUNDUSZY
     

§ 21.

  1. Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
  2. Propozycje wysokości dobrowolnej składki rodziców Rada Rodziców jej Prezydium ustala na początku każdego roku szkolnego.
  3. Preliminarz wydatków w każdym roku szkolnym Prezydium Rady Rodziców ustala na swoim pierwszym posiedzeniu.

 

Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowo-księgowymi.

 

 

  1. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
     

§ 22.

  1. Działalność Rady Rodziców musi być zgodna z obowiązującymi przepisami.
  2. Regulamin Rady Rodziców musi być zgodny z postanowieniami Statutu Szkoły.
  3. Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez plenarne zebranie Rady Rodziców.

 

 


 

Informacja wytworzona przez:
Jan Kwiczała
email: zsolubomia@onet.eu
, w dniu:  02‑05‑2015 20:34:00
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Jan Kwiczała
email: zsolubomia@onet.eu
, w dniu:  02‑05‑2015 20:34:00
Data ostatniej aktualizacji:
03‑10‑2024 14:24:53
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie